Peuter Swing * extra informatie
Peuter Swing
Alle jonge kinderen hebben moeite met afscheid nemen. Sommige kinderen wat meer als de andere. Ze moeten nog leren dat ze erop kunnen vertrouwen dat je echt weer terug komt. En dan hebben kinderen ook nog eens een sterke ‘antenne’ voor de gevoelens van hun ouders. Ze merken onmiddelijk als ouders gespannen zijn. Als jij bang bent dat je hij/zij overstuur zal raken, zal hij/zij die spanning zeker voelen en overnemen.
Ik heb wel een paar tips die misschien kunnen helpen:
- Ga nooit ‘stiekem’weg. Hierdoor leert je kind niet op je vertrouwen. Je kind moet je dan steeds in de gaten houden om te zien of je niet plotseling weg bent. Neem dus altijd afscheid als je weggaat, ook als je kind dan gaat huilen. Stel hem gerust, zeg wanneer je weer terug komt, geef je kind de kans om te zwaaien en ga dan ook echt weg.
- Dreig niet dat je weggaat als je kind gaat huilen of aan je gaat hangen. Als je weggaan als dreigement gebruikt, dan is het logisch dat je kind daar bang voor wordt.
- Vaak hebben peuters nog maar weinig tijdsbesef. Het is dan ook moeilijk te vertellen wanneer je weer terugkomt. Je kunt wel vertellen na welke activiteit je weer binnen komt om je kind op te halen. (aan het einde van de les gaan we altijd in de kring afsluiten, dat is ook het moment dat ik de ouders weer binnen laat). Ik kan dit ook herhalen tijdens de les.
- Je kan ook een voorwerp achter laten van jezelf. Het geeft je kind het gevoel dat je echt weer terug komt en hem zeker niet zal vergeten. Het voorwerp kan ook troost geven op momenten dat je kind dit nodig heeft. (er zijn ouders die hun jas en/of tas achterlaten, de kinderen weten dat mama-papa dichtbij is want zonder hun tas/jas gaan ze niet weg.)
- Als je kind aan je blijft hangen, toon dan begrip voor zijn/haar gevoel. Vertel dat hij/zij nog moet wennen en het misschien een beetje spannend vindt. Stel je kind gerust, spreek af hoelang je bij hem/haar blijft en neem daarna afscheid. (bijv. ‘na het rondjes rennen gaat mama/papa even in de hal zitten’)
- Geef vooral aandacht aan alles wat hij/zij wel durft. Je kan complimenten geven en je kind aanmoedigen om zelf te in de hoepel te gaan zitten of om te kleden enz. Schenk geen aandacht aan dingen die je kind nog niet durft. Door je kind te vragen dingen te doen die het wel durft en hem/haar daarvoor een compliment te geven, zorg je voor succeservaringen. (zelf zijn/haar gymschoenen aan doen, zelf iets aan juf geven, zwaaien als juf zijn/haar naam noemt in de kring, enz)
- Geef je kind liever niet te veel aandacht als het aan je blijft hangen. Je kunt samen gaan kijken wat jullie allemaal zien. Praat gezellig met de juf, klets met een andere ouder/kindje.
- Vraag je kinderen op een rustig moment om jou iets te laten zien of uit te leggen. (waar zijn de wc-tjes, wat doen jullie aan het begin van de les, enz) Zo voelt je kind zich groot en knap!
- Je mag van mij ook een keertje filmen tijdens het einde van de les. Dit kun je dan thuis met hem/haar bekijken en hij/zij kan het ook trots aan bijv. opa en oma laten zien en laat hem/haar er dan zelf ook bij vertellen.
Juf Judith